Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015

Ταχίνι: ένας διατροφικός θησαυρός

Ο πιο γλυκός σύμμαχος της νηστείας και καθημερινός σύμμαχος της υγείας, το ταχίνι είναι ένας διατροφικός θησαυρός που αξίζει να έχουμε στο ντουλάπι μας όλο το χρόνο.



Τι είναι;




Ο νόστιμος πολτός με τη χαρακτηριστική γεύση, τη βελούδινη υφή και το χρυσαφένιο χρώμα, παράγεται από την άλεση επιλεγμένων σπόρων σησαμιού, που έχουν αποφλοιωθεί και κατόπιν ξεραθεί, πριν τελικά πολτοποιηθούν. Ο παραδοσιακός τρόπος θέλει τους σπόρους του σησαμιού να αλέθονται σε πέτρινους μύλους. Πέρα από την κλασική γεύση βρίσκουμε ταχίνι με μέλι, κακάο, πορτοκάλι, ταχίνι ολικής, αλλά και με φρουκτόζη.

Πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά
Η πηχτή αυτή κρέμα αποτελεί έναν πραγματικό διατροφικό θησαυρό καθώς είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά. Συγκεκριμένα, το ταχίνι είναι πολύ καλή πηγή ασβεστίου, σιδήρου, φωσφόρου, καλίου, μαγνησίου και ψευδαργύρου, ενώ είναι πλούσιο σε αμινοξέα, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, βιταμίνη Ε, υδατάνθρακες, σελήνιο και στερόλες.


Αλλά και σε θερμίδες
Το μόνο του “ελάττωμα” είναι οι θερμίδες, καθώς κάθε κουταλιά της σούπας περιέχει περίπου 90 θερμίδες. Ωστόσο, τα θρεπτικά συστατικά του είναι τόσα πολλά που αξίζει να κάνουμε τα στραβά μάτια στις θερμίδες του, προσπαθώντας βέβαια να μην ξεφεύγουμε και να το καταναλώνουμε με μέτρο.

Πώς μας ωφελεί;
Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το ταχίνι χαρίζει υγεία στον οργανισμό μας, παρέχοντας του πολλά ευεργετικά οφέλη. Καταρχάς, είναι πολύ θρεπτικό και γι’ αυτό συστήνεται η κατανάλωσή του σε περίοδο νηστείας. Επιπλέον, έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες και όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί συμβάλει στην πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων και του καρκίνου, ενώ βοηθάει και στη μείωση των επιπέδων της χοληστερίνης και επιβραδύνει παθήσεις, όπως ο διαβήτης.

Και εγένετο χαλβάς
Ακόμα κι αν κάποιοι δεν έχουν δοκιμάσει το ταχίνι, έχουν σίγουρα τιμήσει τον σουσαμένιο χαλβά -γνωστό και ως χαλβά του μπακάλη- που πρωταγωνιστεί στο τραπέζι της Καθαράς Δευτέρας. Θυμηθείτε πάντως πως το βασικό συστατικό του χαλβά είναι το ταχίνι.


Πώς το απολαμβάνουμε
Ο πιο απλός και ταυτόχρονα νόστιμος τρόπος να απολαύσουμε το ταχίνι είναι αλειμμένο πάνω σε φέτες ψωμί. Εάν μάλιστα φρυγανίσουμε ελαφρά το ψωμί και προσθέσουμε λίγο μέλι πάνω από το ταχίνι, η γεύση του απλά απογειώνεται. Το ψωμί με το ταχίνι μάλιστα, είναι ένα πρώτης τάξεως πρωινό για όλη την οικογένεια, που θα δώσει πολύ ενέργεια στα παιδιά για το σχολείο. Πάντως μια καλή λύση όταν θέλετε ενέργεια είναι να το τρώτε σκέτο -με το κουταλάκι- και ελάχιστο μέλι.

Πέρα από το ψωμί το ταχίνι μπαίνει με μεγάλη επιτυχία και σε πολλές συνταγές. Με ταχίνι λοιπόν φτιάχνουμε ταχινόσουπα και πολύ ωραίες πίτες, τις γνωστές ταχινόπιτες, μπαίνει σε κέικ και κουλουράκια και χρησιμοποιείται σε σαλάτες, σάλτσες, dressings και ντιπ, όπως το χούμους. Ταιριάζει πολύ με τα όσπρια και μπορεί να αντικαταστήσει τη ζάχαρη στον καφέ και τα ροφήματα.

Που το βρίσκουμε;
Συσκευασίες με ταχίνι βρίσκουμε σε όλα τα super markets και τα καταστήματα τροφίμων. Εάν βέβαια έχουμε κοντά κάποιο εργαστήριο χαλβαδοποιίας αξίζει να το επισκεφθούμε, για να προμηθευτούμε το ταχίνι τους καθώς και τον χαλβά και τις λοιπές λιχουδιές που ετοιμάζουν με αυτό.



Extra Tip
Πριν χρησιμοποιήσετε το ταχίνι καλό είναι να το ανακατεύετε, γιατί το σησαμέλαιο τείνει να συγκεντρώνεται στην κορυφή.










0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου